Skip links

Vakantie in Katwijk, 2010

21.07.10 Zeemeeuwzondag 25 juli 2010

Door Linda van den Broek - Busstra

De vaatwasser wordt voor de tweede keer gedraaid, de was voor de derde en er ligt nog een stapel tot aan de vakantiebestemming met vieze kleding, slabbetjes, zwembroeken en hydroluiers. De bakken met houdbare etenswaren, bakjes, bordjes en campingkookgerei zijn weer zandvrij gemaakt en straks stap ik voor de derde keer onder de douche om ook mijn haar in die staat te brengen. De thuiskomst van vakantie was gisteren nog vermoeiender dan het hele jaar dat er aan vooraf ging. Onze timing was grandioos, want met de tijdsdruk van 'de winkels sluiten over een uur' wilden we Alec badderen, eten geven (de fles; het warme eten hebben we maar vervangen door een klein stukje peer, voordat hij er anders slapend in zou vallen) en op bed leggen terwijl er ook nog twee auto's uitgeruimd moesten worden voordat ook wij snel onder de wol wilden kruipen. Maar wat hebben we het goed en leuk gehad!!

Nadat ik op de 13e al veel spullen van zolder naar beneden had gesjouwd, ben ik op woensdag de 14e gaan pakken en alvast met mijn broertje Marten richting de camping (De Noordduinen) in Katwijk gereden. Daar snel de tent opgezet, het koelkastje aangesloten en gezorgd dat het campingbedje voor Alec opgemaakt stond. Weer naar huis om daar te eten, nog meer spullen in te laden omdat dit in auto 1 niet pastte en met Taco en Alec nogmaals de route naar Katwijk afgelegd. Heerlijk om daar wat later aan te komen terwijl de boel al stond. Zo kon Alec zonder al te veel prikkels gemakkelijk wennen aan zijn bedje en konden wij na een drankje in de cabine naast hem gaan liggen.
Op donderdag en vrijdag begon de ochtend fris en wat druilerig en hebben we ons vermaakt in de tent en in het zwembad op de camping. Alec is ondertussen goed vertrouwd met zijn 'swimtrainer' zwemband en tijgerde in het ondiepe nu zelfstandig alle kanten op. Daarbij is hij absoluut niet bang van andere mensen en kinderen! Vrolijk kletsend en schreeuwend probeert hij met iedereen contact te maken, waarbij hij een klein meisje zo aandachtig toeriep dat zij langzaam achteruit het zwembad uitvluchtte. Arm ding! Zaterdag hebben we de auto in Katwijk centrum geparkeerd en zijn we gaan wandelen. Wat op afstand een leuke haven leek bleek een vervallen industrieterrein met wel aardige bootjes, jammer. Maar het oudere centrum zelf, met zijn winkeltjes en de boulevard, had wel veel gezelligs te bieden. Lekker geluncht aan de boulevard en daarna, zoals het hoort, uitgewaaid op het strand. De buggy die we van de buurvrouw hebben overgenomen deed inderdaad ook goed dienst op het harde zand langs de branding, en zo konden we Alec gemakkelijk meenemen om zijn eerste blik over 'het grote water' te ervaren.

Op 5 minuten lopen vanaf onze camping lag het strand, vlak buiten Katwijk. Toen het weer zondagochtend mooi en warm begon, hebben we dan ook meteen onze strandtas ingepakt. Alec eerst maar eens op een kleed neergezet vanaf waar hij vooral druk bezig was met alle zeemeeuwen en rondrennende kinderen. Maar al snel tijgerde hij naar de rand, liet het zand door zijn handen lopen en stopte het in zijn mond: kennismaking op zijn babies dus. We hebben hem met zijn voeten in het water gezet en met open mond naar de golven gekeken. Heerlijk! 's Middags kwamen opa en oma Busstra op de camping aan, Taco gaat morgen naar huis om te werken deze week en oma blijft om ons gezelschap te houden. Samen hebben we nog de middag op het strand doorgebracht en heeft opa Alec geholpen met het graven van zijn eerste kuil.

Als maandag Taco en opa weer weg zijn gaan oma, Alec en ik naar het strand. Een slaapje in het geleende strandtentje van Marijke wil echt niet lukken voor Alec, maar in de buggy sluit hij zijn ogen wel. Even tijd voor onszelf dus! Oma doet ook maar meteen een dutje en ik lees voor het eerst lekker een tijdschrift (viva, flair, cosmo, maakt het uit?!). Op dinsdag krijg ik van oma alvast mijn verjaardagskado: een mooi fietsstoeltje met alles erop en eraan. Daarmee fietsen we naar Katwijk om lekker over de toeristenmarkt te struinen en een gezellig terrasje te pakken. Alec laten we in de namiddag nog even uitrazen op het strand (de hele dag zitten is niet echt fijn voor een baby, en ook niet voor zijn darmgestel hebben we gemerkt :S). Woensdags is er ook toeristenmarkt in Noordwijk: die laten we niet aan ons voorbij gaan! Maar aan het einde van de markt is Alec op en haasten we ons weer terug naar de tent om hem daar nog een slaapje te gunnen. Voor hem is alle drukte, de nieuwe omgeving en het buitenleven even te veel nu en voor vandaag zijn we dus ook klaar. 's Avonds komt Taco gezellig langs om mee te eten en een nachtje te slapen. Fijn dat Alec zo ook zijn papa nog even kan zien! Kan hij meteen laten zien hoe goed hij ondertussen kan klappen, en laten horen dat hij (heeeeel zacht!) "pahpah" zegt.
We hebben begrepen dat het duingebied tussen Katwijk en Scheveningen mooi moet zijn op de fiets, dus fietsen we donderdags bepakt en beladen een kilometer of 7 die kant op. Het is inderdaad prachtig! Halverwege laten we Alec slapen in de buggy en wandelen we om een mooi duinmeertje heen. Terug hebben we volgens ons een sorbet verdient en sjanst Alec met een klein meisje op het terras dat hem verleidt door zich uit te sloven met haar balettrucjes. Het kan niet vroeg genoeg beginnen... Opa komt 's avonds langs om oma te verrassen (ze hebben 35 jaar verkering en gaan uit eten) en Saskia komt gezellig bij ons op de camping eten.

Vrijdagochtend ontbijten we weer op het strand en laat ik Alec in de branding springen, spetteren en tijgeren. Hij is nat en smerig als we er vandaan komen, maar heeft er ontzettend van genoten. De kleine waterrat... 's Middags douchen we Alec weer een keer goed af onder de douche na het zwemmen in het zwembad en 's Avonds sluit Taco zich weer bij ons aan. Zowel Alec als ik ben daar wel blij om. Het is leuk om vakantie te vieren met oma, maar de ervaringen deel ik toch het liefst met hem! Op zaterdag doen we met zijn vieren nog een lange stranddag. Ook Taco ervaart de liefde van Alec voor het springen in de branding en het klauteren in het zand. En daarna is het helaas alweer tijd om met alle auto's weer terug te rijden naar het midden van het land.

Dag camping, dag zeemeeuwen, dag branding, dag alle lieve kleine meisjes, dag fietspaden langs de duinen, dag zand...

« Terug

Reacties op 'Vakantie in Katwijk, 2010'

Anneke
Geplaatst op: 25-07-2010 19:44 Quote
Wow, wat hebben jullie een heerlijke tijd gehad! Mooi om te lezen hoe mijn kleine neefje nu ineens zo groot, ondernemend, speels en wijs begint te worden en de wereld gaat ontdekken! Nu lekker uitrusten! Enne, Alec, zeg maar tegen je mama dat ze weer een prachtig stuk heeft geschreven!